اطلاعیه دوره آموزش مدرسه تابستانه «2» آموزش و پرورش شناختی

تاریخ انتشار: 1395/05/27

همکار فرهنگی گرامی

ضمن آرزوی توفیقات روز افزون برای سرکار به اطلاع می رساند به حول و قوه الهی دوره مدرسه تابستانه«2» آموزش و پرورش شناختی با همکاری ستاد علوم شناختی و پژوهشکده علوم شناختی طراحی شده و ان شاءالله اجرا خواهد شد.

از عزیزانی که در تابستان 94 دوره مدرسه تابستانه «1» آموزش پرورش شناختی را گذرانده اند دعوت به عمل می آید که دراین دوره شرکت نمایند.

اهداف مدرسه

  • توسعه توانایی معلمان و مربیان در مدیریت رفتار
  • معرفی بهروش های کلاس درس (تجارب مدارس موفق شناختی)
  • آشنایی با روشهای سنجش پیشرفت یادگیری با رویکرد شناختی
  • توسعه توانایی فعالان تربیت در مدیریت فرایندهای آموزشی

مخاطبان

  • مدیران، مربیان و معلمان مدارس و مراکز آموزشی که مدرسه تابستانه «1» را گذرانده­اند.

فهرست عناوین

ردیف

عنوان

ساعت

مدرس

رئوس مباحث

1

کارگاه مدیریت رفتار با رویکرد شناختی

 

6

دکتر مهدی دوایی

دکترمحسن میرمحمدصادقی

مدیریت و تغییر رفتار یک هدف اساسی در تربیت است. تغییر رفتار عمیق و پایدار، تنها با انگیزه‌دهی درونی پدید می‌آید.  بسیاری از روش‌های تحسین و تنبیهی که در گذشته برای تغییر رفتار به کار می‌رفت چندان مؤثر نیست و حتی اگر در کوتاه‌مدت به تغییر رفتار بیانجامد، والدین و آموزگاران امیدی به پایدار بودن این تغییر در بلندمدت ندارند. زیرا امروزه، در دنیایی که دسترسی به اطلاعات برای کودکان و نوجوانان، سریع و بدون محدودیت است، شیوه‌های نظارت و کنترل قدرتمندی موجود نیست و امکان برقراری محدودیت‌های متعدد به منظور ایجاد رفتارهای مناسب و پایدار ویاازبین بردن رفتارهای نامناسب وجودندارد. ازسوی دیگر،به دلیل تغییردرسبک زندگی واحساس استقلال زودهنگام فرزندان ازخانواده به دلایل اجتماعی وفرهنگی،نقش والدین درنظارت ومدیریت رفتار فرزندان کم رنگ‌تر شده است.

بنابراین در ایجاد تغییر پایدار باید به دنبال راهکار دیگری بود و به دو جنبه همزمان توجه داشت. یکی ایجاد نگرش صحیح نسبت به موضوع که موجب پدید آمدن انگیزه درونی میشود و دیگری ارایه روشها و راهکارهای عملی که به مثابه ابزارهای موثری در دست فرد باشد تا بتواند قدم به قدم به سوی هدف حرکت کند. در واقع تعامل دو جانبه ای میان انگیزه درونی و ابزارهای بیرونی برای رسیدن به هدف تغییر رفتار وجود دارد. بر این اساس ضرورت آموزش مدیریت رفتار از طریق پرورش انگیزه درونی، تقویت مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری و پرورش مهارت خودنظارتی، خودارزیابی و خودتنظیمی (کارکردهای اجرایی) بیش از پیش آشکار می‌گردد. زیرا تغییر رفتاری که بر اثر تصمیم‌گیری و انتخاب آگاهانه پدید آمده باشد به درونی شدن و تغییر عمیق و پایدار رفتار منجر خواهد گردید. در این کارگاه تلاش خواهیم کرد راهکارهای لازم برای چنین رویکردی را معرفی کنیم.

 

2

بهروش های کلاس درس

6

دکتر محمود تلخابی

خانم لاله صحافی

  • معرفی معیارهایی برای شناسایی اقدامات خوب در فرایند یاددهی- یادگیری

(آشنایی با طراحی وارونه برای نشان دادن شیوه برنامه­ریزی، ارزشیابی و اجرای تدریس مرتبط با بهروش­های شناختی)

  • معرفی روشهای تدریس (چه شیوه­هایی در کلاس اثربخش است و چرا)
  • نقش معلمان در بهسازی کلاس درس (طرحهای آموزشی مؤثر برای یادگیری)

3

سنجش یادگیری در رویکرد شناختی

6

دکتر یلدا دلگشایی

در مدارس امروزی  ارزشیابی بسیار تغییر کرده است، عواملی همچون پیشرفت در نظریه های یادگیری، تفسیرهای نوین از تحصیل، در دسترس بودن تسهیلات آموزش، توجه به تفاوت های فردی و محوریت بخشی به تفکر کودکان در راستای یاددهی/یادگیری و ... بر تعییر و تحول ارزشیابی تأثیر گذارده است.

نگاه ارزشیابی به مثابه یادگیری باعث شده است که ارزشیابی های ثلثی و ماهانه و ... به ارزشیابی های مستمر و مداوم در مسیر یادگیری تبدیل شود و در این میان همواره شیوه هایی که بتواند مهارت های تفکر کودکان را نیز علاوه بر تسلط بر محتوا مورد سنجش قرار دهد، مطرح شده است. در رویکرد شناختی به ارزشیابی مسئله سنجش، با توجه به مشاهده، شناخت و تفسیر مد نظر قرار دارد. گونه ای که فرآیند گردآوری، ضبط، تفسیر و کاربرد آنچه در راستای محتوا و سایر مهارت ها مورد نیاز است باعث ایجاد شرایط پیشرفت دانش آموز در کسب نگرش، مهارت و دانش وی می گردد.

4

نگاه سیستمی به مدیریت فرآیندهای آموزشی در مدرسه شناختی

6

آقای علی نصرت

این کلاس به تبیین فرآیندهای مدیریت آموزشی در یک مدرسه شناختی می پردازد.

سوالاتی از این دست که در یک مدرسه شناختی، درسها چگونه و با چه فرآیندهائی طراحی می‌شوند؟ در کلاس اجرا می شوند؟ ارزیابی می شوند؟ چگونه می‌توان بهبود مستمر را در مدرسه نهادینه ساخت؟ چگونه استراتژی های کلان آموزشی برای مدرسه تدوین، اجرا و بازنگری می شوند؟ اصولا چند فرایند برای مدیریت آموزشی در مدرسه وجود دارد و اینها چه ارتباطاتی با یکدیگر دارند؟

بعبارت دیگر، در این کلاس، سوال از طراحی یک فعالیت یاددهی-یادگیری نیست بلکه سوال از سیستم مدیریت انجام کارها و فرآیندها است بطوریکه تمامی فعالیت‌های یاددهی-یادگیری، مبتنی بر رویکرد شناختی طراحی، اجرا، بازنگری شوند و مستمراً بهبود یابند

 

زمان: از روز شنبه ششم الی سه شنبه نهم شهریورماه 95  از ساعت 08:30 الی 15 (سه عصر)

به مدت 4 روز

هزینه ثبت نام:2.000.000  ریال  (دویست هزار تومان)   

نحوه و شرايط ثبت نام:

  • همکاران محترم فرهنگی که در تابستان 94 مدرسه تابستانه «1» آموزش و پرورش شناختی را گذرانده اند می توانند از طریق تماس با  دفتر تامین نیروی انسانی 19و88214718– 021 ثبت نام نمایند.
  • مهلت ثبت نام: از هم اکنون تا سه شنبه دوم شهریور ماه.

موید باشید و به امید دیدار.

 


بازگشت